Zvažujete, zda se vám vyplatí dělat kampaně na LinkedInu? V sérii článků shrnu základní best practice, který LinkedIn doporučuje svým novým inzerentům, i naše osobní zkušenosti. V prvním článku se dozvíte, pro koho jsou kampaně vhodné a jak vychází finančně vůči jiným reklamním platformám pro PPC reklamu.
Vhodnost kampaní na LinkedIn podle cílové skupiny
Kampaně na LinkedInu jsou pro vás vhodné, pokud podnikáte v segmentu B2B nebo máte cílovou skupinu mezi lidmi, kteří obvykle mají LinkedIn profil. Jsou to především majitelé a jednatelé firem, investoři, lídři a poradci všeho typu, vyšší i střední management či velká skupina lidí v oblasti HR.
Specialitou cílení na LinkendInu je možnost cílení dle profese. V České republice je na této profesní sociální síti aktuálně 1,8 mil. lidí a v cílení kampaní můžete vybírat nejen pracovní pozici či obor, ale i dosažené vzdělání, profesní zájmy, roky praxe či typ obsahu, se kterým obvykle uživatelé interagují. O všech možnostech cílení na LinkedInu se můžete dozvědět v tomto Guide to LinkedIn’s Targeting Capabilities.
Kampaně na LinkedInu ocení zejména firmy, které se chtějí na trhu etablovat a vědí, že potřebují nejen akviziční, ale i brandový marketing. Kampaně patří stejně jako na Facebooku k firemním stránkám. Jednotlivcům na LinkedInu bych spíše doporučovala práci s osobním profilem doplněnou o vhodné nástroje.
Specifika kampaní na LinkedInu
B2B marketing má svá specifika. Jedním z nich je i to, že nákupní cyklus je delší než při prodeji koncovým klientům. Z povahy LinkedIn jako sociální sítě plyne, že nemáte možnost cílit na uživatele dle vyhledávání, které ideálně vyjadřuje poptávku. Absolutní většina oslovených lidí vůbec nemusí být v nákupním procesu a chování firem při nakupování není impulzivní. To znamená, že na LinkedInu potřebujete mluvit k publiku ve všech fázích nákupního cyklu, což nakonec platí pro jakýkoli marketing na sociálních sítích. Proto se připravte na to, že poptávka může být vůči vašim marketingovým aktivitám o měsíce opožděná.
Pokud se chcete zorientovat v tom, k čemu všemu by marketing na LinkedIn šlo použít, doporučuji podívat se na velké množství case studies na stránkách LinkedIn.
Brand + leady
Obecně je potřeba nad kampaněmi na LinkedInu uvažovat spíše v kontextu budování brandu, jehož vedlejším efektem je generování leadů. Kampaně si nejde „vyzkoušet“ a rozhodnout se o pokračování dle úspěchu po prvním měsíci. Pokud se chcete dostat do povědomí své cílové skupiny, LinkedIn doporučuje jako best practice pracovat s publikem alespoň po dobu 5-6 měsíců a cílit na frekvenci 6-10 opakování oslovení.
Potřebný rozpočet pro LI kampaně
Nyní se na téma kampaní podíváme z pohledu čiré matematiky. Pro orientaci doporučuje LinkedIn na období 5-6 měsíců rozpočet kolem 3000 EUR (cca 500 EUR měsíčně). Toto doporučení jsme vyzkoušeli a zde jsou naše zjištění.
Výsledek během těchto 5-6 měsíců závisí na tom, na jak velké publikum cílíte. Frekvenci opakování 6-10 se vám s tímto rozpočtem nepovede dosáhnout, pokud budete cílit na příliš velké publikum. Rozpočet 3000 EUR vám postačí při cílení na skupinu o velikosti kolem 30 tisíc lidí při typu cílení kampaní Consideration (používáme nejčastěji). Pro formát InMailu – tj. sponzorované LinkedIn zprávy, stačí publikum o velikosti 15 tisíc lidí.
Minimální denní rozpočet na LinkedInu je 10 EUR. Když tedy chcete, aby vám jedna kampaň běžela měsíc, potřebujete na ni media rozpočet 300 EUR. Obvykle je ale dobré kampaně kombinovat, třeba InMail se dobře doplňuje s kampaněmi zaměřenými na engagement. A pokud chcete opravdu dělat prodejní posty, vyplatí se vám to spíše na remarketingové publikum. Z těchto důvodů nám jako minimální media rozpočet k dosažení výsledků vychází opravdu cca 500 EUR měsíčně.
Kolik vás může stát interakce s uživatelem?
Na LinkedInu může být proklik dražší, než jste zvyklí třeba z PPC kampaní na Googlu nebo Facebooku. Samozřejmě je to relativní a záleží na oboru. Průměrná cena z českého trhu jsou 2 EUR za proklik (CPC) a 20 EUR za 1000 zobrazení (CPM). Náš průměr v klasických kampaních (kromě InMailu) za posledních 10 měsíců je nižší, pohybujeme se pod na 1,8 EUR CPC a 13,8 EUR CPM.
Odvětví, která jsou super konkurenční ve vyhledávání, např. vývoj mobilních aplikací, mohou získat třeba i o polovinu nižší cenu za proklik, než v Google vyhledávání. Rozdíl je ovšem v tom, že Google vyhledávání cílí na zákazníka ve fázi nakupování, a proto se i proklik za 100 Kč může vyplatit. Na LinkedInu se naopak můžete zaměřit na vybudování komunity lidí, kteří jsou kompetentní pro rozhodování o tomto typu zakázek.
Jiná odvětví, která jsou hledaná na Googlu, ale nemají tam tak velkou konkurenci (třeba architekti), naopak na LinkedInu mohou inzerovat za 4-5 násobnou cenu, než je to možné v Google hledání. Proto stojí za zvážení, jestli jsou kampaně pro takový obor vůbec vhodné.
U kampaní, které měly aktuální obsah, třeba obsah kolem covidu, jsme dosáhli cenu za CPC 0,45 EUR. Z toho můžete vidět, že tvořit aktuální a potřebný obsah se vyplatí na LinkedInu stejně, jako na všech sociálních sítích.
Cena za sponzorovanou zprávu – InMail
U sponzorované zprávy se platí za odeslání zprávy. S cenou se průměrně dostáváme na hodnotu 0,12 – 0,14 EUR za odeslanou zprávu a otevíranost je kolem 60 %. V porovnání s mírou otevření standardního e-mailingu je to velký rozdíl. Ta dosahuje u větších databází obvykle pouze kolem 25 %. Proto nám InMail přijde ze všech možností LinkedIn kampaní nejzajímavější. V dalších článcích si o něm řekneme více.
Doufám, že vám tento článek pomohl ujasnit si a spočítat, jestli se vám kampaně na LinkedInu vyplatí. Chcete-li se o tom pobavit, rádi se s vámi spojíme.
Zvažujete, zda se vám vyplatí dělat kampaně na LinkedInu? V sérii článků shrnu základní best practice, který LinkedIn doporučuje svým novým inzerentům, i naše osobní zkušenosti. V prvním článku se dozvíte, pro koho jsou kampaně vhodné a jak vychází finančně vůči jiným reklamním platformám pro PPC reklamu.
Vhodnost kampaní na LinkedIn podle cílové skupiny
Kampaně na LinkedInu jsou pro vás vhodné, pokud podnikáte v segmentu B2B nebo máte cílovou skupinu mezi lidmi, kteří obvykle mají LinkedIn profil. Jsou to především majitelé a jednatelé firem, investoři, lídři a poradci všeho typu, vyšší i střední management či velká skupina lidí v oblasti HR.
Specialitou cílení na LinkendInu je možnost cílení dle profese. V České republice je na této profesní sociální síti aktuálně 1,8 mil. lidí a v cílení kampaní můžete vybírat nejen pracovní pozici či obor, ale i dosažené vzdělání, profesní zájmy, roky praxe či typ obsahu, se kterým obvykle uživatelé interagují. O všech možnostech cílení na LinkedInu se můžete dozvědět v tomto Guide to LinkedIn’s Targeting Capabilities.
Kampaně na LinkedInu ocení zejména firmy, které se chtějí na trhu etablovat a vědí, že potřebují nejen akviziční, ale i brandový marketing. Kampaně patří stejně jako na Facebooku k firemním stránkám. Jednotlivcům na LinkedInu bych spíše doporučovala práci s osobním profilem doplněnou o vhodné nástroje.
Specifika kampaní na LinkedInu
B2B marketing má svá specifika. Jedním z nich je i to, že nákupní cyklus je delší než při prodeji koncovým klientům. Z povahy LinkedIn jako sociální sítě plyne, že nemáte možnost cílit na uživatele dle vyhledávání, které ideálně vyjadřuje poptávku. Absolutní většina oslovených lidí vůbec nemusí být v nákupním procesu a chování firem při nakupování není impulzivní. To znamená, že na LinkedInu potřebujete mluvit k publiku ve všech fázích nákupního cyklu, což nakonec platí pro jakýkoli marketing na sociálních sítích. Proto se připravte na to, že poptávka může být vůči vašim marketingovým aktivitám o měsíce opožděná.
Pokud se chcete zorientovat v tom, k čemu všemu by marketing na LinkedIn šlo použít, doporučuji podívat se na velké množství case studies na stránkách LinkedIn.
Brand + leady
Obecně je potřeba nad kampaněmi na LinkedInu uvažovat spíše v kontextu budování brandu, jehož vedlejším efektem je generování leadů. Kampaně si nejde „vyzkoušet“ a rozhodnout se o pokračování dle úspěchu po prvním měsíci. Pokud se chcete dostat do povědomí své cílové skupiny, LinkedIn doporučuje jako best practice pracovat s publikem alespoň po dobu 5-6 měsíců a cílit na frekvenci 6-10 opakování oslovení.
Potřebný rozpočet pro LI kampaně
Nyní se na téma kampaní podíváme z pohledu čiré matematiky. Pro orientaci doporučuje LinkedIn na období 5-6 měsíců rozpočet kolem 3000 EUR (cca 500 EUR měsíčně). Toto doporučení jsme vyzkoušeli a zde jsou naše zjištění.
Výsledek během těchto 5-6 měsíců závisí na tom, na jak velké publikum cílíte. Frekvenci opakování 6-10 se vám s tímto rozpočtem nepovede dosáhnout, pokud budete cílit na příliš velké publikum. Rozpočet 3000 EUR vám postačí při cílení na skupinu o velikosti kolem 30 tisíc lidí při typu cílení kampaní Consideration (používáme nejčastěji). Pro formát InMailu – tj. sponzorované LinkedIn zprávy, stačí publikum o velikosti 15 tisíc lidí.
Minimální denní rozpočet na LinkedInu je 10 EUR. Když tedy chcete, aby vám jedna kampaň běžela měsíc, potřebujete na ni media rozpočet 300 EUR. Obvykle je ale dobré kampaně kombinovat, třeba InMail se dobře doplňuje s kampaněmi zaměřenými na engagement. A pokud chcete opravdu dělat prodejní posty, vyplatí se vám to spíše na remarketingové publikum. Z těchto důvodů nám jako minimální media rozpočet k dosažení výsledků vychází opravdu cca 500 EUR měsíčně.
Kolik vás může stát interakce s uživatelem?
Na LinkedInu může být proklik dražší, než jste zvyklí třeba z PPC kampaní na Googlu nebo Facebooku. Samozřejmě je to relativní a záleží na oboru. Průměrná cena z českého trhu jsou 2 EUR za proklik (CPC) a 20 EUR za 1000 zobrazení (CPM). Náš průměr v klasických kampaních (kromě InMailu) za posledních 10 měsíců je nižší, pohybujeme se pod na 1,8 EUR CPC a 13,8 EUR CPM.
Odvětví, která jsou super konkurenční ve vyhledávání, např. vývoj mobilních aplikací, mohou získat třeba i o polovinu nižší cenu za proklik, než v Google vyhledávání. Rozdíl je ovšem v tom, že Google vyhledávání cílí na zákazníka ve fázi nakupování, a proto se i proklik za 100 Kč může vyplatit. Na LinkedInu se naopak můžete zaměřit na vybudování komunity lidí, kteří jsou kompetentní pro rozhodování o tomto typu zakázek.
Jiná odvětví, která jsou hledaná na Googlu, ale nemají tam tak velkou konkurenci (třeba architekti), naopak na LinkedInu mohou inzerovat za 4-5 násobnou cenu, než je to možné v Google hledání. Proto stojí za zvážení, jestli jsou kampaně pro takový obor vůbec vhodné.
U kampaní, které měly aktuální obsah, třeba obsah kolem covidu, jsme dosáhli cenu za CPC 0,45 EUR. Z toho můžete vidět, že tvořit aktuální a potřebný obsah se vyplatí na LinkedInu stejně, jako na všech sociálních sítích.
Cena za sponzorovanou zprávu – InMail
U sponzorované zprávy se platí za odeslání zprávy. S cenou se průměrně dostáváme na hodnotu 0,12 – 0,14 EUR za odeslanou zprávu a otevíranost je kolem 60 %. V porovnání s mírou otevření standardního e-mailingu je to velký rozdíl. Ta dosahuje u větších databází obvykle pouze kolem 25 %. Proto nám InMail přijde ze všech možností LinkedIn kampaní nejzajímavější. V dalších článcích si o něm řekneme více.
Doufám, že vám tento článek pomohl ujasnit si a spočítat, jestli se vám kampaně na LinkedInu vyplatí. Chcete-li se o tom pobavit, rádi se s vámi spojíme.