Vaše přípravy na implementaci nařízení o ochraně osobních údajů (General Data Protection Regulation – GDPR) jsou pravděpodobně v plném proudu. GDPR vstupuje v platnost 25. května 2018. V tomto článku se dozvíte, jak by se změny o ochraně osobních údajů měly projevit na vašem webu.
Osobní údaje na vašem webu
Pokud vlastníte web, pravděpodobně shromažďujete o jeho uživatelích data a třeba je využíváte i pro vaše marketingové kampaně. Měli byste vědět, že za osobní údaje nejsou považovany jen e-mail, telefon či adresa zákazníka. Patří k nim i údaje jako IP adresa, chování uživatele na webu či informace o tom, z jakého zařízení si váš web prohlížel. GDPR se týká také všech fotek, videí či referencí, které na svém webu uvádíte.
Nové nařízení se tedy nevztahuje pouze na e-shopy a další weby s přímým prodejem. Potřebujete se nad ním zamyslet i v případě, že (pouze) používáte jakoukoli webovou analytiku, případně ji používáte k personalizaci reklamy – typicky pro remarketingové kampaně. Prověřit potřebujete i veškerý obsah, který na webu používáte.
Nejdříve ty zjevné osobní údaje. GDPR se vás týká v případě, když na webu používáte:
- Kontaktní formulář
- Přihlášení k odběru newsletteru
- Objednávkový formulář
- Prodej přes eshop
- Registraci uživatelů
- Přihlašování uživatelů na akce
- Stažení čehokoli výměnou za získání kontaktních údajů (např. stažení e-booku výměnou za e-mail)
GDPR se vás ale týká také tehdy, když používáte:
- Google Analytics, nebo jinou webovou analytiku
- Mailchimp, nebo jiné služby pro rozesílání emailů
- Facebook prvky (sdílení, lajkování článků, eventů a podobně) a widgety jiných sociálních sítí
- Google AdWords, Sklik nebo RTB reklamu
Co kvůli GDPR potřebujete řešit
Klíčové z hlediska GDPR na vašem webu je:
- Informování uživatelů o tom, jak nakládáte s informacemi, které o nich získáváte.
- Získání souhlasu s použitím osobních údajů a to pro všechny účely použití zvlášť.
Typicky jde o to, abyste získali explicitní souhlas k tomu, že budete uživatelům zasílat obchodní sdělení, tj. nesmíte provádět tyto úkony automaticky, například když si u vás někdo stáhne e-book nebo si něco objedná či zakoupí. Pokud cílíte na uživatele přes remarketingovou kampaň, musí s tím předem souhlasit. Pokud vám uživatel poskytne svůj e-mail, telefon či adresu, musí vědět, k čemu tyto údaje potřebujete, jak dlouho je uchováváte a jak může požádat o jejich vymazání.
Uživatelé vašeho webu mají podle GDPR právo na:
- Úpravu svých osobních údajů
- Vymazání údajů, včetně toho, že musí vědět jak vás o to požádat
- Přenesení osobních údajů k jinému poskytovali služeb
- Omezení zpracování, například užití údajů ve sporných případech
- Námitky – například že nepotřebujete všechny údaje uživatele, které žádáte
- Vznesení námitky u Úřadu pro ochranu osobních údajů
První praktické kroky k implementaci GDPR na váš web
- U všech formulářů, registrací, přihlášek, kde oprávněně potřebujete získat informace o uživateli, ho musíte informovat o tom, co se získanými daty děláte. V tomto případě jde pouze o informování, nemusíte žádat o souhlas.
- „Informovat“ znamená odkázat (např. pomocí linku) na zvláštní dokument o ochraně osobních údajů, který možná ještě na webu nemáte a budete ho muset vypracovat. Nesmí být součástí obchodních podmínek, vytvořte ho zvlášť.
- Pokud jste dosud všechny získané kontakty z webu automaticky používali k zasílání obchodních sdělení, budete odteď muset získat souhlas formou opt-in. U různých formulářů tak možná budete mít jednak informaci o zpracování osobních údajů, jednak žádost o aktivní souhlas uživatele.
- Pokud využíváte webovou analytiku, potřebujete na webu zřídit nebo upravit cookie lištu. O některých cookies budete pouze informovat, s použitím jiných musíte získat souhlas (třeba v případě již zmiňovaného remarketingu).
- V případě, že je váš web propojen s dalšími poskytovateli služeb, musíte se podívat na to, jak se k GDPR postavily tyto třetí strany a podle toho se zařídit. Společnosti jako třeba Google nebo Mailchimp už mají své podmínky a smlouvy zveřejněné. Jaké změny chystá ohledně GDPR Facebook se pravděpodobně dozvíme až 25. května.
GDPR bude mít na vzhled a funkčnost webů nemalý vliv. I když se k požadavkům lze postavit různými kreativními způsoby, o kterých se právníci zatím dohadují, doporučujeme začít s implementací alespoň u těch kroků, které jsou zjevné. Nezapomeňte, že za web je odpovědný jeho majitel, ne ten, kdo ho vytvořil, ať už to bylo před rokem či dříve.
Vaše přípravy na implementaci nařízení o ochraně osobních údajů (General Data Protection Regulation – GDPR) jsou pravděpodobně v plném proudu. GDPR vstupuje v platnost 25. května 2018. V tomto článku se dozvíte, jak by se změny o ochraně osobních údajů měly projevit na vašem webu.
Osobní údaje na vašem webu
Pokud vlastníte web, pravděpodobně shromažďujete o jeho uživatelích data a třeba je využíváte i pro vaše marketingové kampaně. Měli byste vědět, že za osobní údaje nejsou považovany jen e-mail, telefon či adresa zákazníka. Patří k nim i údaje jako IP adresa, chování uživatele na webu či informace o tom, z jakého zařízení si váš web prohlížel. GDPR se týká také všech fotek, videí či referencí, které na svém webu uvádíte.
Nové nařízení se tedy nevztahuje pouze na e-shopy a další weby s přímým prodejem. Potřebujete se nad ním zamyslet i v případě, že (pouze) používáte jakoukoli webovou analytiku, případně ji používáte k personalizaci reklamy – typicky pro remarketingové kampaně. Prověřit potřebujete i veškerý obsah, který na webu používáte.
Nejdříve ty zjevné osobní údaje. GDPR se vás týká v případě, když na webu používáte:
- Kontaktní formulář
- Přihlášení k odběru newsletteru
- Objednávkový formulář
- Prodej přes eshop
- Registraci uživatelů
- Přihlašování uživatelů na akce
- Stažení čehokoli výměnou za získání kontaktních údajů (např. stažení e-booku výměnou za e-mail)
GDPR se vás ale týká také tehdy, když používáte:
- Google Analytics, nebo jinou webovou analytiku
- Mailchimp, nebo jiné služby pro rozesílání emailů
- Facebook prvky (sdílení, lajkování článků, eventů a podobně) a widgety jiných sociálních sítí
- Google AdWords, Sklik nebo RTB reklamu
Co kvůli GDPR potřebujete řešit
Klíčové z hlediska GDPR na vašem webu je:
- Informování uživatelů o tom, jak nakládáte s informacemi, které o nich získáváte.
- Získání souhlasu s použitím osobních údajů a to pro všechny účely použití zvlášť.
Typicky jde o to, abyste získali explicitní souhlas k tomu, že budete uživatelům zasílat obchodní sdělení, tj. nesmíte provádět tyto úkony automaticky, například když si u vás někdo stáhne e-book nebo si něco objedná či zakoupí. Pokud cílíte na uživatele přes remarketingovou kampaň, musí s tím předem souhlasit. Pokud vám uživatel poskytne svůj e-mail, telefon či adresu, musí vědět, k čemu tyto údaje potřebujete, jak dlouho je uchováváte a jak může požádat o jejich vymazání.
Uživatelé vašeho webu mají podle GDPR právo na:
- Úpravu svých osobních údajů
- Vymazání údajů, včetně toho, že musí vědět jak vás o to požádat
- Přenesení osobních údajů k jinému poskytovali služeb
- Omezení zpracování, například užití údajů ve sporných případech
- Námitky – například že nepotřebujete všechny údaje uživatele, které žádáte
- Vznesení námitky u Úřadu pro ochranu osobních údajů
První praktické kroky k implementaci GDPR na váš web
- U všech formulářů, registrací, přihlášek, kde oprávněně potřebujete získat informace o uživateli, ho musíte informovat o tom, co se získanými daty děláte. V tomto případě jde pouze o informování, nemusíte žádat o souhlas.
- „Informovat“ znamená odkázat (např. pomocí linku) na zvláštní dokument o ochraně osobních údajů, který možná ještě na webu nemáte a budete ho muset vypracovat. Nesmí být součástí obchodních podmínek, vytvořte ho zvlášť.
- Pokud jste dosud všechny získané kontakty z webu automaticky používali k zasílání obchodních sdělení, budete odteď muset získat souhlas formou opt-in. U různých formulářů tak možná budete mít jednak informaci o zpracování osobních údajů, jednak žádost o aktivní souhlas uživatele.
- Pokud využíváte webovou analytiku, potřebujete na webu zřídit nebo upravit cookie lištu. O některých cookies budete pouze informovat, s použitím jiných musíte získat souhlas (třeba v případě již zmiňovaného remarketingu).
- V případě, že je váš web propojen s dalšími poskytovateli služeb, musíte se podívat na to, jak se k GDPR postavily tyto třetí strany a podle toho se zařídit. Společnosti jako třeba Google nebo Mailchimp už mají své podmínky a smlouvy zveřejněné. Jaké změny chystá ohledně GDPR Facebook se pravděpodobně dozvíme až 25. května.
GDPR bude mít na vzhled a funkčnost webů nemalý vliv. I když se k požadavkům lze postavit různými kreativními způsoby, o kterých se právníci zatím dohadují, doporučujeme začít s implementací alespoň u těch kroků, které jsou zjevné. Nezapomeňte, že za web je odpovědný jeho majitel, ne ten, kdo ho vytvořil, ať už to bylo před rokem či dříve.