Publikováno: 31 ledna, 201910,4 min čtení

Analýza klíčových slov, tj. analýza hledání na internetu, je vzácným zdrojem informací pro váš byznys. Napoví vám nejen to, která klíčová slova máte použít na svém webu, dozvíte se i fakta o uživatelích internetu, trendech, či stavu poptávky v oblasti vaší činnosti. Analýza klíčových slov se nejčastěji využívá pro potřeby optimalizace webu pro vyhledávače (SEO), to však nestačí. Díky analýze poznáte potřeby vaší cílové skupiny v online prostředí a můžete tak vytvořit úspěšnou online strategii.

V tomto článku se nebudu zabývat technikáliemi o tom, jak analýzu klíčových slov udělat. Základní informace najdete v analytických nástrojích reklamních systémů Google Ads a Sklik, na pokročilejší úrovni pak ve specializovaných SEO nástrojích jako je např. Collabim. Zaměřím se na to, jak ji můžete interpretovat. Pokud už analýzu klíčových slov máte a zadávali jste ji někomu pro potřeby SEO jako „seo analýzu“, pravděpodobně zjistíte, že ji pro potřeby online strategie budete muset rozšířit. Mým cílem je ukázat vám, jak analýzu hledání skutečně vytěžit a využít pro svůj byznys – hned pětkrát:

1. Klíčová slova pro web

Každý vlastník webu se dříve či později začne zabývat tím, jestli mu na web někdo chodí a jestli tvoří část jeho  návštěvnosti tzv. přirozená návštěvnost. Znamená to, že vás uživatelé najdou přes vyhledávání Google a Seznam a za jejich získání nemusíte nic platit. V tomto momentu se majitelé webů obvykle začnou rozhlížet po tom, co jejich potenciální zákazníci vlastně hledají.

Analýza klíčových slov by se ale v ideálním případě měla dělat předtím, než web začnete tvořit. Ušetří vám to v budoucnu čas i peníze. Z praxe víme, že se do analýzy nikomu nechce investovat. Zvyšuje to někdy už i tak vysokou cenu za tvorbu webu. Pokud to ale čas a finance alespoň trochu umožní, začněte analýzou. Proč?

Jakmile je web hotový a začnete řešit marketing, zjistíte, že se alespoň k základní optimalizaci webu pro vyhledávače budete muset vrátit. A pak začnete váš hezký nový web předělávat. V lepším případě řešíte jen úpravu a SEO editing textů, v horším musíte upravit celou strukturu stránek. Zjistíte, že službu nazýváte trochu jinak, než vaši cíloví zákazníci nebo že jste napsali o své nabídce způsobem, že žádná klíčová slova neobsahuje. Pak spustíte PPC kampaň a ta je moc drahá, protože Google vyhodnocuje špatně relevanci mezi reklamou a vaším webem. Nebo zjistíte, že když zrovna nic nepublikujete na sociálních sítích, na váš web vůbec nikdo nechodí. Tyto případy nejsou nijak neobvyklé…

Analýza klíčových slov pro web = SEO analýza

Analýzu klíčových slov pro web využijete k tomu, aby byl váš web dobře optimalizovaný pro vyhledávače (SEO – search engine optimization), proto se ji někdy říká „seo analýza“. Zjistíte, co uživatelé na internetu hledají a určíte si slova a fráze, přes které vás mají najít. Výstup vypadá nejčastěji jako tabulka, ve které vidíte kolik lidí hledá dané klíčové slovo / frázi, jak je toto slovo konkurenční a kolik by potenciálně stálo v placené PPC reklamě. Ke klíčovým slovům přiřadíte stránky na vašem webu a získáte plán pro SEO. Podle toho pak stránku nazvete, určíte url adresu, titulek stránky, texty a obrázky na stránce a meta popisky, které se v hledání objeví.

Určitě existují případy, kdy SEO a analýza klíčových slov pro web není potřebná. Může se to týkat jednostránkových webů designového charakteru, webů na dočasné události (třeba festivaly a konference) nebo webů, které získávají návštěvníky jinými způsoby, než z vyhledávání (např. interní web nějakého kolektivu).

Analýza klíčových slov - ukázka

Takto může vypadat analýza klíčových slov. Zdrojem analýzy je v tomto případě jen vyhledávání Google.

2. Klíčová slova pro marketing

Na principu klíčových slov spočívá z velké části i placená reklama ve vyhledávání známá jako PPC reklama. U této reklamy platíte pouze za přivedeného uživatele na web, z čeho pochází i název PPC (platba za proklik, anglicky pay per click). Kampaně ve vyhledávání využívají klíčová slova přímo pro zobrazování reklamy ve výsledcích vyhledávání. I tzv. obsahová síť (weby, které se přihlásí do partnerské sítě Google nebo Seznamu) se může řídit cílením na klíčová slova. Reklamou v obsahové síti můžete uživatele internetu oslovit tehdy, když si čtou obsah související s vaší činností.

PPC reklama už není tak populární jako byla třeba před 7-8 lety. Pozornost dnes lákají spíše sociální sítě. Pokud ale po vašem produktu existuje poptávka, je PPC reklama tou nejpřímější cestou jak získat zákazníky. Když třeba nabízíte masáže, můžete právě prostřednictvím vyhledávání oslovit uživatele v momentu, kdy masáže hledají. Můžete jim ale také masáž nabídnout ve chvíli, když si čtou obsah týkající se bolesti zad, cvičení zádových svalů nebo různých tělesných symptomů, které svědčí o tom, že by mohli mít o masáž zájem.

Z analýzy klíčových slov tedy víte, jestli existuje po vaší službě či produktu na internetu poptávka a pokud ano, můžete ji využít. Někdy zjistíte, že je poptávka příliš malá, aby vás uživila nebo že neexistuje vůbec. V takovém případě můžete pro prodej využít marketing na sociálních sítích a další možnosti reklamy.

3. Analýza klíčových slov pro obsahovou strategii

Tvorba hodnotného obsahu je důležitou složkou celé online marketingové strategie. Proto ani v dalších marketingových aktivitách není dobré klíčová slova podcenit. Příkladem může být obsahová strategie. Ta se obvykle tvoří právě proto, aby splnila několik funkcí najednou. Obsah poslouží jak pro komunikaci na sociálních sítích, či formou newsletteru, tak pro budování přirozené návštěvnosti na váš web (obsahové SEO).

Vaše obsahová strategie musí být kombinací zajímavého obsahu a těch správných klíčových slov. Když tvoříte svůj publikační plán a řešíte, o čem budete psát, vycházejte vždy z analýzy klíčových slov. Analýza napoví, co jsou nejčastější témata, kterými se zabývá vaše cílová skupina a tím by se měla řídit i struktura vašeho blogu. Nejčastěji to vypadá tak, že se rozhodnete co budou hlavní obsahové pilíře vašeho obsahu a k důležitým klíčovým slovům hned vytvoříte články, které pak na váš web přivádějí návštěvnost.

Každý článek, který napíšete, potřebuje mít dobře zvládnutý SEO editing, tj. v poslední fázi psaní ho upravíte tak, aby měl vhodnou strukturu a na správných místech obsahoval klíčová slova. Na druhé straně to s optimalizací pomocí slov nelze přehánět, aby neutrpěla čtivost textu. Když pak k článku doplníte potřebné SEO prvky, které nejsou uživatelům viditelné, výrazně tak zvýšíte šanci na jeho přirozené vyhledání.  

4. Trendy vyhledávání na internetu

Vyhledávání na internetu může mít během roku stabilní průběh, může ale také vykazovat výraznější sezonnost. Někdy to pouze potvrzuje, co již z praxe víte. Někdy ale zjistíte zajímavé informace, které vám pomohou plánovat vaši činnost a marketingový rozpočet. Trend hledání vám také dává informaci o meziročním růstu hledání vašich produktů či služeb, podle kterého můžete počítat s růstem vašeho byznysu. U některých inovací a novinek na trhu má hledání výrazně stoupající tendenci. Pokud rozbíháte nový trend, brand či produkt, z hledání se dozvíte i to, jestli už na něj začíná existovat poptávka.

Pokud se do analýzy klíčových slov pro zjišťování trendů pustíte, je potřeba se podívat na různé produkty či služby zvlášť. Z obecného trendu obvykle nic nezjistíte. Pokud vám např. sezóna začíná na jaře, umožňuje vám analýza klíčových slov zjistit, kdy už pro vaše potenciální klienty jaro pocitově začíná a kdy tedy s marketingovými aktivitami začínat.

Toto je sezónní trend pro vyhledávání na internetu pro údržby zahrad. Tento trend je meziročně stabilní.

Toto je sezónní trend pro vyhledávání na internetu pro údržby zahrad. Tento trend je meziročně stabilní.

5. Co nám vyhledávání říká o chování uživatelů?

Analýza klíčových slov vám přináší spoustu informací o chování vašich potenciálních zákazníků. Ukazuje, co lidi zajímá, čím žijí. Některé zájmy lidí jsou dlouhodobé a stabilní. Ve vyhledávání se ale taky objevují knihy nebo filmy s velkou publicitou či známé osobnosti a jejich aktivity. Obrovský vliv na vyhledávání má televize, ať už jde o právě běžící televizní show nebo masivní reklamní kampaně.

Základem dobře nastavené online strategie je to, že dokáže reagovat na reálnou poptávku lidí. Někdy se nabídka byznysu a poptávka uživatelů internetu míjí, protože nabízené služby a produkty nejsou sladěné s potřebami lidí. O poptávce, zájmech lidí a jejich problémech se však můžete dozvědět z analýzy hledání zcela snadno. To, co lidé chtějí, vidíte v konkrétních zadáních a číslech. To vám umožňuje dobře formulovat, co představuje hodnotu pro vaše zákazníky. Analýza klíčových slov vám takto poslouží jako základní průzkum online trhu.

Průzkum trhu v online prostředí je důležité nepodcenit obzvlášť tehdy, když plánujete tvorbu online produktu, tedy produktu, kde nákup probíhá na internetu. Pokud chcete prodávat přes e-shop, nebo nabízíte online kurzy či jiné online placené služby, potřebujete se dobře informovat o konkurenci, která je na internetu hned o klik vedle. Analýza hledání vám často napoví i to, které subjekty s podobnou činností jsou již na trhu známé a umožní vám to profilovat svoji nabídku ve vztahu k jiným obchodním subjektům (positioning).


Potřebujete analýzu klíčových slov vytvořit nebo doplnit pro potřeby online strategie? Rádi vám s tím pomůžeme, kontaktujte nás.

 

Publikováno: 31 ledna, 201910,4 min čtení

Analýza klíčových slov, tj. analýza hledání na internetu, je vzácným zdrojem informací pro váš byznys. Napoví vám nejen to, která klíčová slova máte použít na svém webu, dozvíte se i fakta o uživatelích internetu, trendech, či stavu poptávky v oblasti vaší činnosti. Analýza klíčových slov se nejčastěji využívá pro potřeby optimalizace webu pro vyhledávače (SEO), to však nestačí. Díky analýze poznáte potřeby vaší cílové skupiny v online prostředí a můžete tak vytvořit úspěšnou online strategii.

V tomto článku se nebudu zabývat technikáliemi o tom, jak analýzu klíčových slov udělat. Základní informace najdete v analytických nástrojích reklamních systémů Google Ads a Sklik, na pokročilejší úrovni pak ve specializovaných SEO nástrojích jako je např. Collabim. Zaměřím se na to, jak ji můžete interpretovat. Pokud už analýzu klíčových slov máte a zadávali jste ji někomu pro potřeby SEO jako „seo analýzu“, pravděpodobně zjistíte, že ji pro potřeby online strategie budete muset rozšířit. Mým cílem je ukázat vám, jak analýzu hledání skutečně vytěžit a využít pro svůj byznys – hned pětkrát:

1. Klíčová slova pro web

Každý vlastník webu se dříve či později začne zabývat tím, jestli mu na web někdo chodí a jestli tvoří část jeho  návštěvnosti tzv. přirozená návštěvnost. Znamená to, že vás uživatelé najdou přes vyhledávání Google a Seznam a za jejich získání nemusíte nic platit. V tomto momentu se majitelé webů obvykle začnou rozhlížet po tom, co jejich potenciální zákazníci vlastně hledají.

Analýza klíčových slov by se ale v ideálním případě měla dělat předtím, než web začnete tvořit. Ušetří vám to v budoucnu čas i peníze. Z praxe víme, že se do analýzy nikomu nechce investovat. Zvyšuje to někdy už i tak vysokou cenu za tvorbu webu. Pokud to ale čas a finance alespoň trochu umožní, začněte analýzou. Proč?

Jakmile je web hotový a začnete řešit marketing, zjistíte, že se alespoň k základní optimalizaci webu pro vyhledávače budete muset vrátit. A pak začnete váš hezký nový web předělávat. V lepším případě řešíte jen úpravu a SEO editing textů, v horším musíte upravit celou strukturu stránek. Zjistíte, že službu nazýváte trochu jinak, než vaši cíloví zákazníci nebo že jste napsali o své nabídce způsobem, že žádná klíčová slova neobsahuje. Pak spustíte PPC kampaň a ta je moc drahá, protože Google vyhodnocuje špatně relevanci mezi reklamou a vaším webem. Nebo zjistíte, že když zrovna nic nepublikujete na sociálních sítích, na váš web vůbec nikdo nechodí. Tyto případy nejsou nijak neobvyklé…

Analýza klíčových slov pro web = SEO analýza

Analýzu klíčových slov pro web využijete k tomu, aby byl váš web dobře optimalizovaný pro vyhledávače (SEO – search engine optimization), proto se ji někdy říká „seo analýza“. Zjistíte, co uživatelé na internetu hledají a určíte si slova a fráze, přes které vás mají najít. Výstup vypadá nejčastěji jako tabulka, ve které vidíte kolik lidí hledá dané klíčové slovo / frázi, jak je toto slovo konkurenční a kolik by potenciálně stálo v placené PPC reklamě. Ke klíčovým slovům přiřadíte stránky na vašem webu a získáte plán pro SEO. Podle toho pak stránku nazvete, určíte url adresu, titulek stránky, texty a obrázky na stránce a meta popisky, které se v hledání objeví.

Určitě existují případy, kdy SEO a analýza klíčových slov pro web není potřebná. Může se to týkat jednostránkových webů designového charakteru, webů na dočasné události (třeba festivaly a konference) nebo webů, které získávají návštěvníky jinými způsoby, než z vyhledávání (např. interní web nějakého kolektivu).

Analýza klíčových slov - ukázka

Takto může vypadat analýza klíčových slov. Zdrojem analýzy je v tomto případě jen vyhledávání Google.

2. Klíčová slova pro marketing

Na principu klíčových slov spočívá z velké části i placená reklama ve vyhledávání známá jako PPC reklama. U této reklamy platíte pouze za přivedeného uživatele na web, z čeho pochází i název PPC (platba za proklik, anglicky pay per click). Kampaně ve vyhledávání využívají klíčová slova přímo pro zobrazování reklamy ve výsledcích vyhledávání. I tzv. obsahová síť (weby, které se přihlásí do partnerské sítě Google nebo Seznamu) se může řídit cílením na klíčová slova. Reklamou v obsahové síti můžete uživatele internetu oslovit tehdy, když si čtou obsah související s vaší činností.

PPC reklama už není tak populární jako byla třeba před 7-8 lety. Pozornost dnes lákají spíše sociální sítě. Pokud ale po vašem produktu existuje poptávka, je PPC reklama tou nejpřímější cestou jak získat zákazníky. Když třeba nabízíte masáže, můžete právě prostřednictvím vyhledávání oslovit uživatele v momentu, kdy masáže hledají. Můžete jim ale také masáž nabídnout ve chvíli, když si čtou obsah týkající se bolesti zad, cvičení zádových svalů nebo různých tělesných symptomů, které svědčí o tom, že by mohli mít o masáž zájem.

Z analýzy klíčových slov tedy víte, jestli existuje po vaší službě či produktu na internetu poptávka a pokud ano, můžete ji využít. Někdy zjistíte, že je poptávka příliš malá, aby vás uživila nebo že neexistuje vůbec. V takovém případě můžete pro prodej využít marketing na sociálních sítích a další možnosti reklamy.

3. Analýza klíčových slov pro obsahovou strategii

Tvorba hodnotného obsahu je důležitou složkou celé online marketingové strategie. Proto ani v dalších marketingových aktivitách není dobré klíčová slova podcenit. Příkladem může být obsahová strategie. Ta se obvykle tvoří právě proto, aby splnila několik funkcí najednou. Obsah poslouží jak pro komunikaci na sociálních sítích, či formou newsletteru, tak pro budování přirozené návštěvnosti na váš web (obsahové SEO).

Vaše obsahová strategie musí být kombinací zajímavého obsahu a těch správných klíčových slov. Když tvoříte svůj publikační plán a řešíte, o čem budete psát, vycházejte vždy z analýzy klíčových slov. Analýza napoví, co jsou nejčastější témata, kterými se zabývá vaše cílová skupina a tím by se měla řídit i struktura vašeho blogu. Nejčastěji to vypadá tak, že se rozhodnete co budou hlavní obsahové pilíře vašeho obsahu a k důležitým klíčovým slovům hned vytvoříte články, které pak na váš web přivádějí návštěvnost.

Každý článek, který napíšete, potřebuje mít dobře zvládnutý SEO editing, tj. v poslední fázi psaní ho upravíte tak, aby měl vhodnou strukturu a na správných místech obsahoval klíčová slova. Na druhé straně to s optimalizací pomocí slov nelze přehánět, aby neutrpěla čtivost textu. Když pak k článku doplníte potřebné SEO prvky, které nejsou uživatelům viditelné, výrazně tak zvýšíte šanci na jeho přirozené vyhledání.  

4. Trendy vyhledávání na internetu

Vyhledávání na internetu může mít během roku stabilní průběh, může ale také vykazovat výraznější sezonnost. Někdy to pouze potvrzuje, co již z praxe víte. Někdy ale zjistíte zajímavé informace, které vám pomohou plánovat vaši činnost a marketingový rozpočet. Trend hledání vám také dává informaci o meziročním růstu hledání vašich produktů či služeb, podle kterého můžete počítat s růstem vašeho byznysu. U některých inovací a novinek na trhu má hledání výrazně stoupající tendenci. Pokud rozbíháte nový trend, brand či produkt, z hledání se dozvíte i to, jestli už na něj začíná existovat poptávka.

Pokud se do analýzy klíčových slov pro zjišťování trendů pustíte, je potřeba se podívat na různé produkty či služby zvlášť. Z obecného trendu obvykle nic nezjistíte. Pokud vám např. sezóna začíná na jaře, umožňuje vám analýza klíčových slov zjistit, kdy už pro vaše potenciální klienty jaro pocitově začíná a kdy tedy s marketingovými aktivitami začínat.

Toto je sezónní trend pro vyhledávání na internetu pro údržby zahrad. Tento trend je meziročně stabilní.

Toto je sezónní trend pro vyhledávání na internetu pro údržby zahrad. Tento trend je meziročně stabilní.

5. Co nám vyhledávání říká o chování uživatelů?

Analýza klíčových slov vám přináší spoustu informací o chování vašich potenciálních zákazníků. Ukazuje, co lidi zajímá, čím žijí. Některé zájmy lidí jsou dlouhodobé a stabilní. Ve vyhledávání se ale taky objevují knihy nebo filmy s velkou publicitou či známé osobnosti a jejich aktivity. Obrovský vliv na vyhledávání má televize, ať už jde o právě běžící televizní show nebo masivní reklamní kampaně.

Základem dobře nastavené online strategie je to, že dokáže reagovat na reálnou poptávku lidí. Někdy se nabídka byznysu a poptávka uživatelů internetu míjí, protože nabízené služby a produkty nejsou sladěné s potřebami lidí. O poptávce, zájmech lidí a jejich problémech se však můžete dozvědět z analýzy hledání zcela snadno. To, co lidé chtějí, vidíte v konkrétních zadáních a číslech. To vám umožňuje dobře formulovat, co představuje hodnotu pro vaše zákazníky. Analýza klíčových slov vám takto poslouží jako základní průzkum online trhu.

Průzkum trhu v online prostředí je důležité nepodcenit obzvlášť tehdy, když plánujete tvorbu online produktu, tedy produktu, kde nákup probíhá na internetu. Pokud chcete prodávat přes e-shop, nebo nabízíte online kurzy či jiné online placené služby, potřebujete se dobře informovat o konkurenci, která je na internetu hned o klik vedle. Analýza hledání vám často napoví i to, které subjekty s podobnou činností jsou již na trhu známé a umožní vám to profilovat svoji nabídku ve vztahu k jiným obchodním subjektům (positioning).


Potřebujete analýzu klíčových slov vytvořit nebo doplnit pro potřeby online strategie? Rádi vám s tím pomůžeme, kontaktujte nás.