Publikováno: 26 listopadu, 20165,7 min čtení

Přemýšlíte, že začnete tvořit dynamický obsah pro svůj web a využívat tak tzv. obsahový marketing? Pusťte se do psaní blogu. V tomto článku vám poradíme, jak psát blog, aby vám to přineslo obchodní výsledky. Pokud totiž chcete opravdu vážně (a ne jen jako koníček) využít psaní pro své podnikání, potřebujete strategický plán, který vám pomůže ujasnit si:

  • jaký typ obsahu se pro váš produkt/službu hodí – o čem chcete psát (nástřel prvních témat);
  • jak často chcete psát, aby to pro vás bylo dlouhodobě udržitelné – frekvence a plán publikování;
  • jakým způsobem budete o svých článcích dávat vědět světu.

Právě tohle děláme, když pro naše klienty tvoříme online strategii.

Takže nejprve to hlavní: o čem vlastně psát a kde hledat témata?

Zamyslete se, co zajímá vaše klienty

Příkladem ostatně může být přímo článek, který právě čtete: rozhodla jsem se ho napsat, protože se nás klienti opakovaně ptají, jak mají psát články na web, a na internetu jsem nenašla nic, co by odpovídalo mé zkušenosti a přesvědčení a na co bych bez dalších komentářů odkázala. Na našem marketingovém blogu se dozvíte i o dalších tématech, na která se nás klienti často ptají – např. kde sehnat obrázky pro články, jak si je jednoduše upravit, co psát na Facebook, jestli a jaké příspěvky na FB sponzorovat apod.

Otázky vašich klientů určitě dobře znáte, tak si je průběžně poznamenávejte. Nebo si jednou za čas udělejte chvilku reflexe a pobavte se s kolegy o tom, na co u svých klientů opakovaně narážíte. Představte si, jako byste psali článek přímo pro své klienty. A tak si ho určitě najdou na internetu i ostatní – vaši potenciální klienti.

Sdílejte to, co pálí vás

Podělte se s ostatními o své nové zkušenosti a názory. Psaním blogu si navíc ujasníte, co jste zažili nebo objevili a posune vás to profesně dále. Tento typ obsahu je důležitý, pokud vaše podnikání stojí na vás osobně jako třeba v případě lektorů, koučů a poradců. Obzvláště důležitý je pro inovátory a lídry. Hodí se taky, když se chcete odlišit od etablované konkurence – nabídněte čtenářů něco nového nebo třeba i trochu provokativního. Skrze blog můžete zaujmout.

Pokud píšete o tom, co vás pálí, buďte osobní, „vložte se do obsahu“, zůstaňte ale vždycky věcní a zaměření na sdělení, ne na vlastní osobu. Ověřte si, že víte, co si z vašeho obsahu má odnést čtenář. Nepište proto, abyste si „vylili srdce“ nebo zveřejňovali svůj soukromý život.

Sledujte novinky ve svém oboru

V každém oboru se děje spousta nových věcí. Pokud podnikáte v oblasti nových technologií, módy, životního stylu nebo umění a designu, bez sledování trendu se tak či tak neobejdete. Najděte si důvěryhodné zdroje, kde se o novinkách dozvíte z první ruky. Můžou to být výrobci, inovátoři, autority oboru, novináři, někdy se hodí sledovat trendy v jiných zemích, kde jsou v oboru napřed.

Když citujete, parafrázujete nebo komentujete jiné autory, buďte korektní a vždy uveďte zdroj informací.

Novinky z oboru na blogu můžete psát, pokud je sami sledujete a pokud vás to baví. Pokud to není váš šálek kávy, najděte si na to raději někoho jiného. Dělá to tak spousta firem i jednotlivců. Psaní novinek nevyžaduje nutně váš osobní vklad.

Pokud budete o novinkách psát přímo vy, vyhraďte si na to čas, aby vám to přinášelo potěšení a ne stres, že máte udělat něco navíc. Ideální je, pokud k novince přidáte svůj názor a osobní zkušenost.

Inspirujte se analýzou klíčových slov

O tom, co zajímá lidi na internetu, se nejvíce dozvíte z analýzy vyhledávání na internetu. Často zjistíte, že to, nad čím přemýšlíte, stačí „přeložit“ do slov a frází, které lidé vyhledávají. Odpovězte v článku přímo na často hledanou otázku nebo využijte hledané fráze jako základ k zformulování svých myšlenek.

Analýza klíčových slov se vám může hodit nejen k získání inspirace pro psaní blogu, ale i k propagaci článku: někdy totiž malá úprava titulků, podnadpisů a slov v textu (právě na základě analýzy klíčových slov) stačí k tomu, aby byl váš článek na internetu lépe dohledatelný. Takže třeba nejdřív napište článek „vlastními slovy“ a pak do něj vhodně zakomponujte klíčová slova. Ale nepřehánějte to, na prvním místě je pořád smysl textu a jeho přínos pro čtenáře.

Vyprávějte příběh nebo sestavte případovou studii (case study)

Když se dívám do statistik webů, které jsme tvořili, opakovaně vidím, že návštěvníky zajímá hlavně stránka s realizovanými projekty a referencemi. Uživatelé si chtějí přečíst příběhy o tom, jak někomu pomohla vaše služba či produkt. Zpětnou vazbu je možné získávat v podobě referencí – mnohem účinnější je však napsat příběh, který může někoho inspirovat.

Využijte pro svůj blogový obsah úspěšné případy ze své praxe. Samozřejmě nezapomeňte požádat své klienty o souhlas, že příběh, který se jich týká, můžete zveřejnit. Pokud souhlas nezískáte nebo je to vzhledem k vašemu oboru nevhodné, zobecněte obsah nebo změňte jména tak, aby studie dávala smysl, ale zároveň jste své klienty neprozradili.

Přeji, ať vás psaní baví a ať vám taky přináší užitek.